CAPITOLUL
I
Dispoziții generale
Art.
1. - (1) Circulația pe drumurile publice a
vehiculelor, pietonilor și a celorlalte categorii de participanți la trafic,
drepturile, obligațiile și răspunderile ce revin persoanelor fizice și
juridice, precum și atribuțiile unor autorități ale administrației publice,
instituții și organizații în legătură cu acestea sunt supuse dispozițiilor
prevăzute în prezenta ordonanță de urgență și în regulamentul de aplicare a
acesteia.
(2) Dispozițiile
prevăzute în prezenta ordonanță de urgență au ca scop asigurarea desfășurării
fluente și în siguranță a circulației rutiere, apărarea vieții și integrității
corporale, a sănătății persoanelor, proprietății publice și private, protecția
mediului înconjurător, precum și a drepturilor și intereselor legitime ale
persoanelor în acest domeniu.
(3) Autoritatea
competentă în domeniul circulației rutiere, precum și de exercitare a
controlului respectării normelor din acest domeniu este Inspectoratul General
al Poliției Române.
(4)
Reglementările privind circulația pe drumurile publice se emit de către
autoritățile publice centrale și locale cu atribuții în acest domeniu numai cu
acordul Inspectoratului General al Poliției Române și cu respectarea
înțelegerilor internaționale la care România este parte.
(5) Prevederile
prezentei ordonanțe de urgență se aplică tuturor participanților la trafic,
precum și autorităților care au atribuții în domeniul circulației și siguranței
rutiere.
Art.
2. - Îndrumarea, supravegherea și controlul respectării normelor
de circulație rutieră se fac de către polițiști specializați și anume desemnați
prin dispoziție a inspectorului general al Inspectoratului General al Poliției
Române, care au obligația de a lua măsurile legale în cazul în care constată
încălcări ale normelor privind circulația pe drumurile publice.
Art.
3. - Circulația pe drumurile publice din zona de frontieră și din
alte zone pentru care, potrivit legii, s-au stabilit restricții se face cu
respectarea reglementărilor instituite pentru acele zone.
Art.
4. - (1) Controlul circulației vehiculelor aparținând
Ministerului Apărării Naționale se efectuează de către poliție, precum și de
către personalul din structura desemnată de acest minister.
(2) Cercetarea
accidentelor de circulație în care au fost angajate vehicule din categoria
celor prevăzute la alin. (1) se efectuează de către poliție. La locul
accidentului poate asista și un reprezentant al Ministerului Apărării
Naționale.
Art.
5. - (1) Administratorul drumului public este obligat
să semnalizeze corespunzător orice obstacol aflat pe partea carosabilă, care
stânjenește sau pune în pericol siguranța circulației, și să ia toate măsurile
de înlăturare de îndată a acestuia.
(2) Se interzice
amplasarea construcțiilor de orice fel în zona stațiilor mijloacelor de
transport în comun, cu excepția celor destinate refugiilor pentru călători.
(3) În caz de
producere a unui eveniment rutier ca urmare a stării tehnice a drumului public
sau a semnalizării necorespunzătoare a obstacolelor ori lucrărilor care se
execută pe acesta, administratorul drumului public, respectiv executantul
lucrărilor, răspunde contravențional, civil sau penal, după caz.
(4) Orice măsură
de restricție a circulației pe drumurile publice se dispune de către
administratorul drumului numai cu acordul poliției.
Art.
6. - În sensul prezentei ordonanțe de urgență, expresiile și
termenii de mai jos au următorul înțeles:
1. drum public -
orice cale de comunicație terestră, destinată traficului rutier, dacă este
deschisă circulației publice. Drumurile care sunt închise circulației publice
sunt semnalizate la intrare cu inscripții vizibile;
2. localitate -
spațiul ce cuprinde clădiri, ale cărui intrări și ieșiri sunt semnalizate ca
atare;
3. zonă
rezidențială - perimetrul dintr-o localitate unde se aplică reguli speciale de
circulație, având intrările și ieșirile semnalizate ca atare;
4. zonă
pietonală - perimetrul care cuprinde una sau mai multe străzi rezervate
circulației pietonilor, unde accesul vehiculelor este supus unor reguli
speciale de circulație, având intrările și ieșirile semnalizate ca atare;
5. parte
carosabilă - porțiunea din platforma drumului destinată circulației
vehiculelor. Un drum poate cuprinde mai multe părți carosabile complet separate
una de cealaltă printr-o zonă despărțitoare sau prin diferență de nivel;
6. acostament -
fâșia laterală cuprinsă între limita părții carosabile și marginea platformei
drumului;
7. bandă de
circulație - spațiu longitudinal al părții carosabile, materializat sau nu prin
marcaje rutiere, dacă are o lățime corespunzătoare pentru circulația cu
ușurință a unui șir de vehicule, altele decât vehiculele care se deplasează pe
două roți;
8. bandă
reversibilă - subdiviziunea longitudinală a părții carosabile, situată lângă
axul drumului, destinată circulației autovehiculelor într-un sens sau în altul,
în funcție de intensitatea traficului;
9. bandă pentru
staționarea de urgență - subdiviziunea longitudinală suplimentară situată la
extremitatea dreaptă a autostrăzii, destinată exclusiv staționării
autovehiculelor în cazuri de forță majoră;
10. pistă pentru
biciclete - una dintre subdiviziunile părții carosabile sau o porțiune din
trotuar ori acostament, materializată prin marcaje rutiere și/sau semnalizată
prin indicatoare, destinată numai circulației bicicletelor și ciclomotoarelor;
11. trotuar -
spațiul din partea laterală a drumului, separat în mod vizibil de partea
carosabilă prin diferență sau fără diferență de nivel, destinat circulației
pietonilor;
12. intersecție -
orice încrucișare, joncțiune sau bifurcare de drumuri, inclusiv spațiile
formate de acestea;
13. autostradă -
drumul conceput și construit special pentru circulația autovehiculelor cu sau fără
remorci, care nu servește proprietăți alăturate și care:
- are pentru cele
două sensuri de circulație părți carosabile distincte, separate între ele
printr-un spațiu care nu este destinat circulației sau, excepțional, prin alte
modalități, cu excepția locurilor speciale sau cu caracter temporar;
- nu intersectează la
nivel drumuri, căi ferate sau linii de tramvai;
- este prevăzută cu
semnalizare specială;
14. trecere la
nivel - încrucișarea la nivel dintre un drum public și o cale ferată sau linie
de tramvai, care dispune de o platformă independentă;
15. vehicul - un
sistem mecanic care se deplasează pe drum, cu sau fără mijloace de
autopropulsare, utilizat în mod curent pentru transportul de persoane și/sau
bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări;
16. bicicletă -
vehiculul prevăzut cu două roți și pedale sau manivele, care se deplasează pe
drum, acționat de forța musculară a utilizatorilor;
17. motocicletă -
autovehiculul cu două sau trei roți, al cărui motor are o capacitate cilindrică
mai mare de 50 cm3, cu sau fără ataș și/sau o viteză maximă, prin
construcție, mai mare de 50 km/h, a cărui masă proprie nu depășește 400 kg;
18. ciclomotor -
vehiculul cu două sau trei roți, care este prevăzut cu un motor cu ardere
internă, având o capacitate cilindrică de cel mult 50 cm3, care
păstrează caracteristicile generale ale bicicletei, putând fi pus în mișcare și
cu ajutorul pedalelor, și a cărui viteză de deplasare, prin construcție, nu
depășește 50 km/h;
19. autovehicul -
vehiculul prevăzut cu un dispozitiv mecanic propriu de propulsie; vehiculele
care se deplasează pe șine, denumite tramvaie, și ciclomotoarele nu sunt
considerate autovehicule. Definiția include și termenul automobil, care
reprezintă oricare dintre vehiculele cu motor care servesc în mod normal
transportului pe drum al persoanelor sau bunurilor ori la tractarea pe drum a
vehiculelor utilizate pentru transportul de persoane sau bunuri. Acest termen
include troleibuzele, adică vehiculele care sunt cuplate la o rețea electrică,
dar care nu circulă pe șine. Acesta nu include vehiculele, cum ar fi
tractoarele agricole, a căror utilizare pentru transportul rutier de persoane
sau mărfuri ori pentru tractarea unor vehicule care transportă persoane sau mărfuri
nu este decât ocazională;
20. tractor -
autovehiculul destinat prin construcție și echipare tractării altor vehicule
sau efectuării unor lucrări specifice;
21. remorcă -
vehiculul fără motor destinat a fi tractat de un autovehicul;
22. semiremorcă -
remorca a cărei masă totală maximă autorizată este preluată în parte de către
autovehiculul trăgător;
23. remorcă
ușoară - remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depășește 750 kg;
24. masă totală
maximă autorizată - masa totală maximă a unui vehicul încărcat, declarată
admisibilă de către autoritatea competentă;
25. vehicul cu
mase și/sau dimensiuni de gabarit depășite - vehiculul care, datorită
dimensiunilor sale ori mărfurilor transportate, depășește în lungime, lățime
sau în înălțime limitele maxime ori masele maxime admise prin legislația în
vigoare;
26. conducător -
persoana care determină punerea în mișcare și acționează asupra direcției de
deplasare pe drum a vehiculelor și animalelor izolate sau în turmă, celor de tracțiune,
povară ori de călărie;
27. participant
la trafic - conducătorul sau pietonul care circulă pe drumul public;
28. coloană
oficială - autovehiculul sau grupul de autovehicule însoțit de cel puțin un
vehicul al poliției ce are în funcțiune mijloacele speciale sonore și
luminoase;
29. vehicul în
circulație internațională sau în trafic internațional - vehiculul care, prin
deplasarea sa, depășește cel puțin o frontieră de stat.
CAPITOLUL
II
Vehiculele
SECȚIUNEA
1
Starea tehnică a vehiculelor și controlul acesteia
Art.
7. - Orice vehicul care circulă pe drumurile publice trebuie să
corespundă normelor tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția
mediului și folosința conform destinației.
Art.
8. - Autovehiculele și remorcile înmatriculate în alte state pot
circula în trafic internațional pe teritoriul României dacă îndeplinesc cel
puțin condițiile tehnice prevăzute în Convenția
internațională asupra circulației rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie
1968 și ratificată de România prin Decretul nr. 318/1980.
Art.
9. - (1) Pentru a fi înmatriculate, înscrise și
menținute în circulație, autovehiculele, remorcile și tramvaiele se supun
inspecției tehnice.
(2) Inspecția
tehnică se efectuează periodic în stații autorizate, conform legislației în
vigoare.
(3) Pentru
autovehiculele aparținând Ministerului Apărării Naționale, Ministerului de
Interne, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Informații Externe,
Serviciului de Protecție și Pază și Serviciului de Telecomunicații Speciale,
inspecția tehnică se efectuează în stații proprii, autorizate potrivit legii.
Art.
10. - (1) Este interzisă circulația pe drumurile
publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, precum și
în cazul în care termenul de valabilitate al inspecției tehnice a expirat.
(2) Starea
tehnică a autovehiculelor, remorcilor și tramvaielor care circulă pe drumurile
publice se verifică de către poliție împreună cu instituțiile abilitate de
legislația în vigoare.
SECȚIUNEA
a 2-a
Înmatricularea, înregistrarea și radierea vehiculelor din evidența
circulației
Art.
11. - Proprietarii de vehicule sunt obligați să solicite
înmatricularea sau înregistrarea acestora înainte de a le pune în circulație
ori să ceară radierea lor din evidențe.
Art.
12. - (1) Pentru a circula pe drumurile publice
vehiculele, cu excepția bicicletelor, ciclomotoarelor și a celor trase sau
împinse cu mâna, trebuie să fie înmatriculate ori înregistrate, după caz, și să
poarte plăcuțe de înmatriculare sau de înregistrare, ale căror forme și
dimensiuni se stabilesc prin regulamentul de aplicare a prezentei ordonanțe de
urgență, denumit în continuare regulament.
(2) Tractoarele,
precum și vehiculele care nu sunt supuse înmatriculării pot circula pe
drumurile publice numai pe traseele și în condițiile stabilite prin regulament.
Conducătorii tractoarelor, mașinilor și utilajelor autopropulsate agricole,
forestiere sau pentru lucrări sunt obligați să posede permis de conducere
valabil pentru categoriile prevăzute în regulament.
Art.
13. - (1) Autovehiculele și remorcile se înmatriculează
permanent, temporar sau pentru probe la autoritatea competentă în a cărei rază
proprietarii sau deținătorii își au domiciliul ori reședința, în condițiile
stabilite prin regulament. Autovehiculele care aparțin Ministerului Apărării
Naționale și Ministerului de Interne se înregistrează la aceste ministere și
pot, după caz, să fie înmatriculate și la autoritatea competentă.
(2)
Autovehiculele și remorcile pot circula până la înmatriculare cu număr de
ordine provizoriu, pe baza unei autorizații speciale eliberate de autoritatea
competentă.
(3) Evidența
vehiculelor supuse înmatriculării se ține la unitatea de poliție competentă pe
raza căreia își are domiciliul sau reședința proprietarul.
Art.
14. - Tramvaiele, troleibuzele, precum și vehiculele care, datorită
destinației lor, nu circulă în mod obișnuit pe drumurile publice se
înregistrează de către consiliile locale în condițiile stabilite în regulament.
Art.
15. - (1) Persoanele care domiciliază sau își stabilesc
domiciliul ori reședința în România și dețin autovehicule ori remorci
înmatriculate în alte state sunt obligate ca în termen de 90 de zile să le
înmatriculeze în circulație în România.
(2) Termenul
prevăzut la alin. (1) se calculează:
a) de la data
intrării în țară a autovehiculului ori remorcii, pentru persoanele care domiciliază
sau care au reședința în România;
b) de la data
stabilirii domiciliului ori reședinței, pentru persoanele care își stabilesc
domiciliul ori reședința în România.
(3) Pentru
cetățenii străini ai statelor cu care România a încheiat înțelegeri bilaterale
termenul prevăzut la alin. (1) se poate prelungi în condițiile stabilite în
aceste înțelegeri.
Art.
16. - (1) La data înmatriculării sau înregistrării unui
vehicul autoritatea competentă eliberează un certificat de înmatriculare ori de
înregistrare, după caz, precum și plăcuțe cu numere de înmatriculare sau de
înregistrare.
(2) Este
interzisă punerea în circulație a unui vehicul care nu are montate plăcuțe cu
numere de înmatriculare sau de înregistrare atribuite de autoritatea
competentă.
Art.
17. - Înmatricularea sau înregistrarea unui vehicul se anulează de
către autoritatea care a efectuat-o, în cazul în care această operațiune s-a
făcut cu încălcarea normelor legale sau prin mijloace frauduloase.
Art.
18. - (1) Radierea din evidența circulației a
vehiculelor se face la autoritatea care a efectuat înmatricularea și
înregistrarea, astfel:
a) la cererea
proprietarului;
b) la trecerea
vehiculelor în proprietatea altei persoane;
c) la schimbarea
domiciliului sau sediului proprietarului pe raza altei unități de poliție
județene sau a municipiului București;
d) la scoaterea
definitivă din România a autovehiculelor sau remorcilor;
e) în cazul
schimbării caroseriei sau șasiului autovehiculelor.
(2) Radierea din
evidența circulației a vehiculelor indisponibilizate prin instituirea unui
sechestru asigurător se poate face în baza hotărârii instanței de judecată,
conform legii, de către autoritatea care a efectuat înmatricularea sau
înregistrarea.
(3) Este
interzisă circulația pe drumurile publice a vehiculelor radiate din evidență.
Art.
19. - (1) Înmatricularea, înregistrarea și radierea din
evidență a vehiculelor se fac în condițiile stabilite prin regulament.
(2) Categoriile
de vehicule care nu sunt supuse înmatriculării sau înregistrării se stabilesc
prin instrucțiuni comune ale Ministerului de Interne și Ministerului Lucrărilor
Publice, Transporturilor și Locuinței.
CAPITOLUL
III
Conducătorii de vehicule
SECȚIUNEA
1
Dispoziții generale
Art.
20. - (1) Conducătorii de autovehicule trebuie să
posede permis de conducere și să aibă vârsta minimă de 18 ani împliniți, cu
excepția celor care conduc un ciclomotor, care trebuie să aibă cel puțin vârsta
minimă de 16 ani împliniți.
(2) Conducătorii
autovehiculelor care efectuează transport public de persoane trebuie să aibă
vârsta minimă de 21 de ani împliniți și să facă dovada că sunt angajați ai unui
operator de transport, iar cei care conduc vehicule cu mase și/sau dimensiuni
de gabarit depășite sau care efectuează transport de mărfuri trebuie să posede
atestat profesional.
(3) Condițiile de
obținere a permisului de conducere și a atestatului profesional se stabilesc
prin regulament.
(4) Persoanele
care nu au împlinit vârsta de 14 ani pot conduce biciclete numai pe drumurile
special amenajate și semnalizate corespunzător de către administratorul
drumului respectiv.
Art.
21. - (1) Cadrele medicale abilitate, atunci când
constată în cadrul atribuțiilor de serviciu că o persoană care posedă permis de
conducere este inaptă medical sau psihologic pentru a conduce un autovehicul
sau tramvai, sunt obligate să comunice despre aceasta de îndată poliției
specializate în a cărei rază teritorială își desfășoară activitatea.
(2) Lista cu afecțiunile
medicale incompatibile cu calitatea de conducător de autovehicule sau tramvaie
se stabilește prin ordin al ministrului sănătății și familiei și se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
22. - (1) Conducătorii de autovehicule sau tramvaie
trebuie să aibă cunoștințele și îndemânarea necesare conducerii și să fie apți
din punct de vedere medical și psihologic.
(2) Conducătorii
prevăzuți la alin. (1) vor fi verificați periodic din punct de vedere medical
și psihologic. Poliția poate propune examinarea medicală sau psihologică,
precum și verificarea cunoașterii regulilor de circulație a conducătorilor de
autovehicule sau tramvaie ori de câte ori constată că aceștia, prin modul de
conducere sau comportamentul lor în trafic, pun în pericol siguranța
circulației.
(3) Verificarea
medicală și psihologică prevăzută la alin. (1) și (2) se efectuează în
condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și
al ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței.
(4) Permisul de
conducere al persoanei care este declarată inaptă medical sau psihologic pentru
a conduce autovehicule ori tramvaie se retrage de către poliția specializată și
poate fi redobândit numai după încetarea motivului pentru care s-a luat această
măsură. În situația în care permisul a fost retras pe o durată mai mare de 3
ani, pentru a-l redobândi titularul acestuia trebuie să promoveze un test de
cunoaștere a regulilor de circulație.
SECȚIUNEA
a 2-a
Permisul de conducere
Art.
23. - (1) Dreptul de a conduce un autovehicul sau
tramvai pe drumurile publice îl are numai persoana care posedă permis de
conducere corespunzător categoriei sau dovadă înlocuitoare a acestuia cu drept
de circulație.
(2) Au dreptul de
a conduce autovehicule sau tramvaie pe drumurile publice și persoanele care
urmează un curs de pregătire practică, în vederea obținerii permisului de
conducere, numai în prezența și sub supravegherea directă a unui instructor
autorizat în acest sens.
(3) Persoanele
care solicită prezentarea la examen în vederea obținerii permisului de
conducere sau a unor noi categorii ale acestuia trebuie să îndeplinească,
potrivit legii, condițiile de vârstă, să fie apte din punct de vedere medical
și psihologic și să facă dovada pregătirii teoretice și practice, prin cursuri
organizate de unități autorizate.
(4) Programa de
învățământ a unităților care organizează cursuri de pregătire, conform alin.
(2), se elaborează de Ministerul Educației și Cercetării și se avizează de către
Ministerul de Interne prin Inspectoratul General al Poliției Române.
(5) Categoriile
de vehicule pentru care se eliberează permise de conducere, precum și
condițiile concrete de obținere a acestora se stabilesc prin regulament.
(6) Organizarea
și desfășurarea cursurilor în vederea obținerii permisului de conducere se fac
în baza unei metodologii elaborate de către Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor și Locuinței împreună cu Ministerul Educației și Cercetării și
Ministerul de Interne.
Art.
24. - (1) Permisul de conducere se obține pe bază de
examen și se eliberează de autoritatea competentă.
(2) Persoana care
a fost condamnată prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru o
infracțiune la regimul circulației pe drumurile publice sau de omor, lovire ori
vătămare cauzatoare de moarte, vătămare corporală gravă, tâlhărie, ultraj sau
furtul unui autovehicul poate fi admisă la examenul pentru obținerea permisului
de conducere sau a brevetului de conducător, în condițiile prevăzute la art.
103 alin. (1) lit. a) și b).
(3) Permisul de
conducere se anulează dacă a fost obținut cu încălcarea normelor legale sau
prin mijloace frauduloase.
Art.
25. - (1) Pentru conducătorii de autovehicule care au
mai puțin de un an practică în conducere se stabilesc reguli suplimentare de
circulație prin regulament.
(2)
Autovehiculele conduse de persoane care au mai puțin de un an practică în
conducere vor purta un semn distinctiv, în condițiile stabilite prin
regulament.
Art.
26. - (1) Persoanele care domiciliază sau își stabilesc
domiciliul ori reședința în România și sunt titulari ai permiselor de conducere
obținute în străinătate sunt obligate ca în termen de 90 de zile să le
preschimbe cu permise de conducere românești, în condițiile stabilite prin
regulament.
(2) Termenul
prevăzut la alin. (1) se calculează:
a) de la data
intrării acestora în țară, pentru persoanele care domiciliază sau care au
reședința în România;
b) de la data
stabilirii domiciliului ori reședinței, pentru persoanele care își stabilesc
domiciliul ori reședința în România.
(3) În cazul
titularilor permiselor de conducere obținute într-un stat care nu este membru
al Convenției
internaționale asupra circulației rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie
1968, și care nu pot fi preschimbate în conformitate cu reglementările legale,
aceștia se pot prezenta la examen pentru obținerea dreptului de a conduce un
autovehicul pe teritoriul României fără a urma în acest scop un curs de
pregătire.
(4) Este
interzisă deținerea simultană a mai mult de un permis de conducere național.
Art.
27. - (1) Persoanele care își stabilesc domiciliul ori
reședința în România pot susține examenul pentru obținerea permisului de
conducere la autoritățile competente pe a căror rază își au domiciliul sau
reședința.
(2) Cetățenii
români cu domiciliul în străinătate și reședința în România pot susține
examenul în vederea obținerii permisului de conducere, în condițiile stabilite
la alin. (1).
Art.
28. - (1) Recunoașterea permiselor de conducere și a
certificatelor de înmatriculare a autovehiculelor emise în alte state se face
în condițiile prevăzute de Convenția
internațională asupra circulației rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie
1968, cu excepția cazurilor în care prin acorduri bilaterale sau prin acte
internaționale ratificate de România sau la care România a aderat se prevede
altfel.
(2) Permisele de
conducere ale membrilor misiunilor diplomatice și oficiilor consulare străine,
ale corespondenților de presă străini, precum și ale reprezentanților
organizațiilor economice, culturale sau ale altor asemenea organizații străine,
cu statut diplomatic, eliberate de autoritățile competente din alte state, vor
fi recunoscute ca valabile în România pe bază de reciprocitate.
Art.
29. - Evidența conducătorilor de autovehicule sau tramvaie se ține
la unitatea de poliție competentă pe a cărei rază titularul își are domiciliul
sau reședința.
CAPITOLUL
IV
Semnalizarea rutieră
Art.
30. - (1) Mijloacele de semnalizare rutieră sunt:
a) semnalele
luminoase;
b)
indicatoarele;
c) marcajele.
(2) Mijloacele de
semnalizare rutieră se constituie într-un sistem unitar și coerent, se
realizează și se instalează astfel încât să fie observate cu ușurință și din
timp de către cei cărora li se adresează și trebuie să fie în deplină
concordanță între ele și într-o stare tehnică de funcționare corespunzătoare.
(3) Mijloacele de
semnalizare rutieră, precum și orice alte dispozitive speciale de acest fel se
execută, se instalează și se întrețin prin grija administratorului drumului
public. Instalarea acestora se execută numai cu acordul prealabil al poliției.
(4) Semnalizarea
și presemnalizarea intersecțiilor dintre două drumuri de categorii diferite se
execută, se instalează și se întrețin de către administratorul fiecărui drum.
(5) Indicatoarele
de reglementare a priorității de trecere și semnalele cu lumini albe și
alternativ-intermitente, precum și de avertizare sonoră de la trecerile la
nivel cu calea ferată se instalează și se întrețin de administratorii căilor
ferate.
(6) Mijloacele de
semnalizare rutieră pot fi însoțite și de dispozitive speciale de avertizare.
(7) Se interzic:
a) amplasarea,
în zona drumului public, de construcții, panouri sau dispozitive ce pot fi
confundate cu indicatoarele ori instalațiile ce servesc la semnalizarea rutieră
ori realizarea de amenajări, care sunt de natură să stânjenească participanții
la trafic sau să le distragă atenția, punând în pericol siguranța circulației;
b) lipirea de
afișe, inscripții sau înscrisuri pe indicatoarele ori dispozitivele ce servesc
la semnalizarea rutieră, inclusiv pe suporturile acestora.
Art.
31. - Ordinea de prioritate între diferitele tipuri de mijloace de
semnalizare rutieră și semnalele agenților de circulație este următoarea:
a) semnalele
speciale de avertizare, luminoase și/sau sonore;
b) semnalele și
indicațiile agentului de poliție rutieră;
c) semnalizarea
temporară care modifică regimul normal de desfășurare a circulației;
d) semnalele
luminoase;
e)
indicatoarele;
f) marcajele.
Art.
32. - (1) Semnalele speciale luminoase de avertizare
sunt:
a) lumina roșie,
care poate fi folosită numai de către autovehiculele aparținând poliției și
pompierilor;
b) lumina
albastră, care poate fi folosită doar de către autovehiculele aparținând
poliției, jandarmeriei, poliției de frontieră, serviciului de ambulanță,
protecției civile, Ministerului Apărării Naționale și de cele destinate
controlului circulației vehiculelor din parcul propriu sau care însoțesc
coloane militare, de cele ale unităților speciale ale Serviciului Român de
Informații și ale Serviciului de Protecție și Pază, de cele ale Ministerului
Justiției - Direcția Generală a Penitenciarelor, precum și de cele ale
procurorilor criminaliști din Ministerul Public și ale Parchetului Național
Anticorupție, atunci când se deplasează în acțiuni de intervenție sau în
misiuni care au caracter de urgență;
c) lumina
galbenă, care poate fi folosită de către autovehiculele cu gabarite sau mase
depășite ori care însoțesc asemenea autovehicule, de cele care transportă
substanțe periculoase, de cele destinate întreținerii, reparării sau executării
unor lucrări de drumuri, curățeniei străzilor, deszăpezirii sau tractării
autovehiculelor rămase în pană, precum și de tractoarele sau utilajele
agricole.
(2) Inspectoratul
General al Poliției Române poate autoriza utilizarea dispozitivelor speciale
sonore de avertizare montate pe autovehiculele aparținând unor instituții, în
condițiile stabilite prin regulament.
(3) Mijloacele
speciale sonore de avertizare sunt echipamente ce se instalează numai pe autovehiculele
prevăzute la alin. (1) lit. a) și b).
(4) Pe
autovehiculele aparținând poliției pot fi instalate dispozitive luminoase cu
mesaje variabile.
(5) Condițiile de
folosire a semnalelor de avertizare, luminoase și/sau sonore, se stabilesc prin
regulament.
Art.
33. - (1) Semnalizarea și amenajările rutiere de pe
drumurile publice situate în vecinătatea unităților de învățământ, piețelor,
târgurilor și spitalelor sunt obligatorii și se efectuează de către
administratorul drumului respectiv.
(2) Semnalizarea
sectoarelor de drum pe care se execută lucrări este obligatorie și se
efectuează de către executantul lucrărilor astfel încât să se asigure
deplasarea în siguranță a tuturor participanților la trafic.
(3) Semnalizarea
și amenajările rutiere se realizează în condițiile stabilite prin regulament.
Art.
34. - Condițiile de circulație pe viaducte și în tunele, precum și
semnalizarea acestora se stabilesc prin regulament.
CAPITOLUL
V
Reguli de circulație
SECȚIUNEA
1
Obligațiile participanților la trafic
Art.
35. - Participanții la trafic trebuie să aibă un comportament care
să asigure fluența și siguranța circulației, să nu pună în pericol viața sau
integritatea corporală a persoanelor și să nu aducă prejudicii proprietății
publice sau private.
Art.
36. - (1) Conducătorii de autovehicule și pasagerii
acestora, care ocupă locuri prevăzute prin construcție cu centuri sau
dispozitive de siguranță omologate, sunt obligați să le poarte în timpul
circulației pe drumurile publice, cu excepția cazurilor prevăzute în
regulament.
(2) Conducătorii
și pasagerii motocicletelor și ciclomotoarelor sunt obligați să poarte în
timpul circulației pe drumurile publice cască de protecție omologată.
Art.
37. - (1) Conducătorii de vehicule sunt obligați să
oprească cât mai aproape de bordură sau acostament la trecerea autovehiculelor
poliției și pompierilor aflate în misiune și care au în funcțiune semnalele
acustice și pe cele luminoase de culoare roșie.
(2) Conducătorii
de vehicule sunt obligați să reducă viteza, să circule cât mai aproape de
bordură sau acostament și să acorde prioritate la trecerea autovehiculelor
aparținând instituțiilor prevăzute la art. 32 alin. (1) lit. b) și care au în
funcțiune dispozitivele sonore și luminoase.
(3) În situațiile
prevăzute la alin. (1) și (2) pietonilor le este interzisă traversarea.
(4) Participanții
la trafic sunt obligați să respecte semnalele polițiștilor de frontieră, ale
îndrumătorilor de circulație ai Ministerului Apărării Naționale, agenților
căilor ferate, personalului autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice,
echipajelor școlare de circulație care acționează în imediata apropiere a
unităților de învățământ, precum și ale orbilor, potrivit prevederilor din regulament.
Art.
38. - Conducătorii de autovehicule și tramvaie sunt obligați ca, la
solicitarea polițistului, să se supună testării aerului expirat sau, după caz,
examinării medicale și recoltării probelor biologice în vederea stabilirii
alcoolemiei ori a consumului de produse sau substanțe stupefiante ori a
medicamentelor cu efecte similare acestora.
Art.
39. - Deținătorii de vehicule sunt obligați să comunice poliției,
la cererea acesteia, identitatea persoanei căreia i-au încredințat vehiculul pentru
a fi condus pe drumurile publice.
Art.
40. - (1) Regulile de circulație pe drumurile publice,
aplicabile autovehiculelor cu mase și/sau dimensiuni de gabarit depășite ori
care transportă mărfuri sau produse periculoase, se stabilesc prin regulament.
(2) Conducătorii
auto care efectuează transport public de persoane sau de substanțe ori produse
periculoase, precum și cei care conduc autovehicule cu mase și/sau dimensiuni
de gabarit depășite sunt obligați să posede un atestat profesional, eliberat de
autoritatea competentă.
SECȚIUNEA
a 2-a
Reguli pentru circulația vehiculelor
_ 1. Poziții
în timpul mersului și circulația pe benzi
Art.
41. - (1) Vehiculele circulă pe partea dreaptă a
drumului public, cât mai aproape de marginea părții carosabile, în direcția de
mers, cu respectarea semnificației semnalizării rutiere sau a regulilor de
circulație.
(2) Vehiculele cu
tracțiune animală, cele trase sau împinse cu mâna, animalele de tracțiune,
povară sau călărie, precum și cele izolate sau în turmă, atunci când circulă pe
drumurile publice pe care le este permis accesul, trebuie să fie menținute cât
mai aproape de marginea din dreapta a drumului, corespunzător sensului de
circulație.
(3) Dacă un drum
este prevăzut cu o pistă specială destinată circulației bicicliștilor, aceștia,
precum și ciclomotoriștii vor circula numai pe această pistă.
Art.
42. - Când circulația se desfășoară pe două sau mai multe benzi pe
sens, acestea se folosesc de către conducătorii de vehicule în funcție de
intensitatea traficului și de viteza de deplasare.
Art.
43. - Dacă un drum este prevăzut cu o bandă destinată vehiculelor
lente sau transportului public de persoane, semnalizată ca atare, acestea vor
circula numai pe banda respectivă.
_ 2. Semnalele
conducătorilor de vehicule
Art.
44. - (1) Pe drumurile publice conducătorii de vehicule
pot folosi mijloacele de avertizare sonoră și luminoasă, montate prin
construcție și omologate, în condițiile stabilite prin regulament.
(2) Se interzice
deținerea în autovehicule, montarea pe acestea sau folosirea în circulația pe
drumurile publice a mijloacelor speciale de avertizare sonoră și luminoasă
specifice autovehiculelor prevăzute la art. 32 alin. (1).
_ 3.
Depășirea
Art.
45. - Depășirea este manevra prin care conducătorul unui vehicul îl
devansează pe un altul, aflat în mers sau imobilizat, dacă prin aceasta se
trece peste axul longitudinal al drumului sau peste marcajul de separare a
sensurilor de circulație.
Art.
46. - (1) Depășirea se efectuează, de regulă, pe partea
stângă.
(2) Depășirea
vehiculului al cărui conducător a semnalizat intenția și s-a încadrat
corespunzător părăsirii sensului de mers spre stânga se face prin partea
dreaptă dacă între el și acostamentul drumului există spațiu suficient pentru
efectuarea acestei manevre.
_ 4. Trecerea
pe lângă vehiculele care circulă din sens opus
Art.
47. - Conducătorii vehiculelor care circulă din sensuri opuse
trebuie să păstreze între ei o distanță laterală suficientă și, la nevoie, să
circule cât mai aproape de marginea părții carosabile corespunzătoare sensului
lor de circulație.
_ 5. Viteza
și distanța dintre vehicule
Art.
48. - (1) Conducătorul de vehicul trebuie să respecte
regimul legal de viteză și să o adapteze în funcție de condițiile de drum,
astfel încât să poată efectua orice manevră în condiții de siguranță.
(2)
Administratorul drumului public este obligat să stabilească cu acordul poliției
regimul de viteză pe sectoarele de drum aflate în administrarea sa, în funcție
de caracteristicile drumului și de intensitatea traficului.
Art.
49. - Conducătorul unui vehicul care circulă în spatele altuia are
obligația de a păstra o distanță suficientă față de acesta, pentru evitarea
coliziunii în cazul reducerii bruște a vitezei sau al opririi neașteptate.
Art.
50. - Este interzisă desfășurarea de întreceri cu vehicule sau
animale pe drumurile publice, cu excepția întrecerilor sportive care se pot
organiza pe drumurile publice numai cu autorizarea administratorului drumului
respectiv, cu avizul poliției.
Art.
51. - Administratorul drumului public este obligat să ia măsuri
pentru efectuarea de amenajări în vederea limitării vitezei de circulație a
vehiculelor în zonele cu risc sporit de accident, numai cu acordul poliției.
_ 6. Reguli
referitoare la manevre
Art.
52. - Conducătorul de vehicul care execută o manevră de ieșire
dintr-un rând de vehicule staționate sau de intrare într-un asemenea rând, de
trecere pe o altă bandă de circulație sau de virare spre dreapta ori spre
stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este
obligat să semnalizeze și să se asigure în prealabil că o poate face fără să
pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic.
Art.
53. - Înainte de a schimba direcția de mers conducătorul de vehicul
trebuie să își anunțe intenția în mod clar și vizibil, cu ajutorul luminilor de
semnalizare a direcției vehiculului sau, în lipsa acestora, cu brațul.
Semnalizarea trebuie să se mențină pe întreaga durată a manevrei.
_ 7.
Intersecții și obligația de a ceda trecerea
Art.
54. - Intersecțiile sunt:
a) cu circulație
nedirijată;
b) cu circulație
dirijată. În această categorie sunt incluse și intersecțiile în care circulația
se desfășoară în sens giratoriu.
Art.
55. - La apropierea de o intersecție conducătorul de vehicul
trebuie să circule cu o viteză care să îi permită oprirea, pentru a acorda
prioritate de trecere participanților la trafic care au acest drept.
Art.
56. - (1) La intersecțiile cu circulație nedirijată
conducătorul de vehicul este obligat să cedeze trecerea tuturor vehiculelor
care vin din partea dreaptă.
(2) La
intersecțiile cu circulație dirijată prin indicatoare, semafoare sau de către
agenți de circulație conducătorul de vehicul este obligat să respecte
semnificația sau indicațiile acestora.
(3) În
intersecțiile cu sens giratoriu vehiculele care circulă în interiorul acestora
au prioritate față de cele care urmează să pătrundă în intersecție.
Art.
57. - Conducătorul de vehicul care pătrunde pe un drum public
venind de pe un drum lateral de categorie inferioară are obligația de a acorda
prioritate de trecere tuturor vehiculelor care circulă pe acel drum.
Art.
58. - (1) În intersecțiile cu circulație nedirijată
conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere
vehiculelor care circulă pe șine. Acestea pierd prioritatea de trecere când
efectuează virajul spre stânga sau când semnalizarea rutieră din acea zonă
stabilește o altă regulă de circulație.
(2) În
intersecțiile cu circulație dirijată prin semnale luminoase vehiculele care
virează la stânga acordă prioritate de trecere vehiculelor care circulă din
sens opus.
(3) În
intersecțiile cu circulație dirijată prin indicatoare de prioritate regula
priorității de dreapta se respectă numai în cazul în care două vehicule urmează
să se întâlnească, fiecare intrând în intersecție de pe un drum semnalizat cu
un indicator având aceeași semnificație de prioritate sau de pierdere a
priorității.
(4) Când un
semafor cu trei culori are o lumină verde suplimentară montată la același nivel
cu lumina verde normală a semaforului, sub forma unei săgeți verzi pe fond
negru, cu vârful spre dreapta, aprinderea acesteia semnifică permisiunea pentru
vehicule de a-și continua drumul în direcția indicată de săgeată, indiferent de
culoarea semaforului electric, cu condiția acordării priorității de trecere
vehiculelor și pietonilor care au drept de circulație.
_ 8. Trecerea
la nivel cu calea ferată
Art.
59. - (1) Participanții la trafic trebuie să dea dovadă
de prudență sporită la apropierea și traversarea liniilor de cale ferată
curentă sau industrială, după caz.
(2) La trecerea
la nivel cu o cale ferată curentă, prevăzută cu bariere sau semibariere,
conducătorii de vehicule sunt obligați să oprească în dreptul indicatorului ce
obligă la oprire, dacă acestea sunt în curs de coborâre sau în poziție
orizontală ori semnalele sonore și luminoase care anunță apropierea trenului sunt
în funcțiune.
(3) La trecerea
la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător, conducătorii
de vehicule sunt obligați să se conformeze semnificației semnalelor agentului
de cale ferată.
_ 9. Oprirea,
staționarea și parcarea
Art.
60. - (1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a
unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste această
durată imobilizarea se consideră staționare.
(2) Se consideră
parcare staționarea vehiculelor în spații special amenajate.
(3) Vehiculul
oprit sau staționat pe partea carosabilă trebuie așezat lângă și în paralel cu
marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare
nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataș, ciclomotoarele și bicicletele
pot fi oprite sau staționate și câte două, una lângă alta.
Art.
61. - Poliția poate dispune ridicarea și depozitarea în spații
special amenajate a vehiculelor oprite sau staționate neregulamentar pe partea
carosabilă și care constituie un obstacol pentru circulația publică.
Contravaloarea cheltuielilor pentru transportul și depozitarea vehiculului
oprit sau staționat neregulamentar se suportă de proprietarul acestuia.
Art.
62. - Oprirea, staționarea sau parcarea pe drumul public este
permisă numai în condițiile prevăzute în regulament.
SECȚIUNEA
a 3-a
Reguli pentru alți participanți la trafic
Art.
63. - Conducătorii de vehicule care circulă pe banda situată lângă
marginea părții carosabile au obligația să permită vehiculelor care efectuează
transport public de persoane să reintre în trafic din stațiile prevăzute cu
alveole.
Art.
64. - Pentru a circula pe drumurile publice bicicletele și
ciclomotoarele trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive
reflectorizant-fluorescente.
Art.
65. - (1) Vehiculele cu tracțiune animală, animalele de
povară, de tracțiune sau călărie, precum și animalele izolate sau în turmă nu
pot fi conduse pe drumurile naționale, în municipii și orașe, precum și pe
drumurile la începutul cărora există indicatoare care le interzic accesul.
(2) În cazurile
prevăzute la alin. (1) administratorul drumului public este obligat să
amenajeze drumuri laterale destinate circulației acestora, potrivit
competențelor stabilite prin lege.
(3) Pentru a
circula pe drumurile publice pe care le este permis accesul animalele,
vehiculele trase sau împinse cu mâna, animalele de povară, de tracțiune sau
călărie vor avea câte un conducător, iar vehiculele cu tracțiune animală
trebuie să fie echipate și cu mijloace de iluminare și dispozitive
reflectorizant-fluorescente.
Art.
66. - (1) Pietonii sunt obligați să folosească numai
trotuarul sau, în lipsa acestuia, să circule pe partea stângă a drumului, în
direcția lor de mers, cât mai aproape de marginea părții carosabile,
conformându-se regulilor de circulație.
(2) Sunt
asimilate pietonilor persoanele cu handicap locomotor ce se deplasează cu
vehicule de construcție specială, precum și cele care folosesc patine sau alte
dispozitive cu rotile.
Art.
67. - (1) Conducătorilor de vehicule sau de animale le
este interzis să întrerupă deplasarea coloanelor militare, grupurilor
organizate autorizate și a cortegiilor.
(2) Coloanele
militare, grupurile organizate autorizate și cortegiile se vor deplasa pe
drumurile publice astfel încât să nu pună în pericol circulația celorlalți
participanți la trafic.
SECȚIUNEA
a 4-a
Circulația pe autostrăzi
Art.
68. - (1) Pe autostrăzi este interzisă circulația
pietonilor, autovehiculelor cu gabarite sau mase depășite, cu excepția celor
autorizate, a vehiculelor cu tracțiune animală, a animalelor, vehiculelor trase
sau împinse cu mâna, bicicletelor, ciclomotoarelor, tractoarelor și mașinilor
autopropulsate pentru lucrări agricole, precum și a vehiculelor care, prin
construcție sau din alte cauze, nu pot depăși viteza de 50 km/h.
(2) De asemenea,
pe autostrăzi sunt interzise învățarea conducerii unui vehicul, încercările
prototipurilor de șasiuri și de autovehicule, manifestațiile, defilările,
caravanele publicitare, antrenamentele și competițiile sportive de orice fel,
precum și cortegiile.
(3) Se interzic
circulația și imobilizarea voluntară sau abandonarea autovehiculelor pe banda
pentru staționarea de urgență, cu excepția cazurilor de forță majoră.
(4) Circulația
autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de mărfuri se
efectuează numai pe banda marginală din partea dreaptă a autostrăzii.
SECȚIUNEA
a 5-a
Obligații în caz de accident
Art.
69. - (1) Conducătorul implicat într-un accident de
circulație de pe urma căruia a rezultat moartea sau vătămarea integrității
corporale ori a sănătății unei persoane este obligat să ia măsuri de anunțare
imediată a poliției, să nu modifice sau să șteargă urmele accidentului și să nu
părăsească locul faptei.
(2) Orice
persoană care este implicată sau are cunoștință de producerea unui accident de
circulație soldat cu moartea sau vătămarea integrității corporale ori a
sănătății uneia sau mai multor persoane, precum și în situația în care în
eveniment este implicat un vehicul care transportă mărfuri periculoase este
obligată să anunțe de îndată poliția și să apeleze numărul unic pentru urgențe
112, existent în rețelele de telefonie din România.
Art.
70. - Conducătorului implicat într-un accident de circulație îi
este interzis consumul de alcool sau de substanțe ori produse stupefiante sau
medicamente cu efecte similare acestora, după producerea evenimentului până la
testarea concentrației alcoolului în aerul expirat sau recoltarea probelor
biologice.
Art.
71. - Conducătorul implicat într-un accident de circulație de pe
urma căruia au rezultat numai pagube materiale este obligat să îl anunțe în
termen de 48 de ore la cea mai apropiată unitate de poliție sau la formațiunea
de poliție specializată.
Art.
72. - Deținătorul vehiculului avariat într-un accident de
circulație este obligat să ceară poliției specializate autorizația scrisă,
pentru a efectua reparațiile necesare.
Art.
73. - Societățile de asigurări sunt obligate să comunice poliției
periodic datele referitoare la vehiculele asigurate și la conducătorii auto
implicați în accidente de circulație.
SECȚIUNEA
a 6-a
Circulația autovehiculelor în trafic internațional
Art.
74. - (1) Autovehiculele și remorcile înmatriculate în
România pot trece frontiera de stat pe drumurile publice, dacă îndeplinesc
condițiile cerute pentru a fi admise în circulația internațională, iar
conducătorii lor posedă permis de conducere valabil, conform prevederilor Convenției internaționale asupra
circulației rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968.
(2)
Autovehiculele și remorcile înmatriculate în alte state pot circula pe
drumurile publice din România dacă îndeplinesc condițiile cerute pentru a fi
admise în circulația internațională, dar numai în perioada cât sunt asigurate
pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a pagubelor produse prin
accidente de autovehicule.
Art.
75. - Persoanele care domiciliază în alte state, venite temporar în
România, pot conduce autovehicule pe drumurile publice dacă posedă permis
valabil, eliberat de autoritatea competentă din statul respectiv, după modelul
stabilit în Convenția internațională asupra circulației rutiere, încheiată la
Viena la 8 noiembrie 1968, la care România este parte, de asociații afiliate la
Federația Internațională a Automobilului ori la Alianța Internațională de
Turism sau a cărui valabilitate este recunoscută pe bază de reciprocitate.
CAPITOLUL
VI
Infracțiuni și pedepse
Art.
76. - Încălcarea dispozițiilor prevăzute în prezenta ordonanță de
urgență atrage răspunderea civilă, administrativă și contravențională sau
penală, după caz.
Art.
77. - (1) Punerea în circulație sau conducerea pe
drumurile publice a unui autovehicul ori remorci neînmatriculate sau a unui
tramvai neînregistrat se pedepsește cu închisoare de la 1 la 3 ani.
(2) Punerea în
circulație sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul cu număr fals
de înmatriculare ori tractarea unei remorci cu număr fals de înmatriculare se
pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani.
(3) Conducerea pe
drumurile publice a unui autovehicul care nu are drept de circulație în România
sau a unui autovehicul al cărui certificat de înmatriculare a fost reținut
pentru defecțiuni tehnice grave la sistemul de direcție ori frânare și ale
cărui plăcuțe cu numerele de înmatriculare au fost retrase se pedepsește cu
închisoare de la 6 luni la 2 ani.
Art.
78. - (1) Conducerea pe drumurile publice a unui
autovehicul ori a unui tramvai de către o persoană fără permis de conducere se
pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Conducerea pe
drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai, de către o persoană al cărei
permis de conducere este necorespunzător categoriei din care face parte
vehiculul respectiv ori acesta i-a fost retras sau anulat ori căreia
exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată, se pedepsește cu
închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
(3) Cu pedeapsa
prevăzută la alin. (2) se sancționează și persoana care încredințează cu
știință un autovehicul sau tramvai, pentru conducerea pe drumurile publice,
unei persoane care se află în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1) și
(2) sau unei persoane care suferă de o boală psihică ori se află sub influența
unor produse ori substanțe stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora.
Art.
79. - (1) Conducerea pe drumurile publice a unui
autovehicul sau tramvai de către o persoană care are o îmbibație alcoolică de
peste 0,80 g/l alcool pur în sânge ori o concentrație ce depășește 0,40 mg/l
alcool pur în aerul expirat sau care se află sub influența unor substanțe ori
produse stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora se pedepsește
cu închisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Lista
substanțelor cu efect psihoactiv contraindicate conducătorilor de autovehicule
și tramvaie se stabilește de către Ministerul Sănătății și Familiei și se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Dacă persoana
aflată în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1) și (2) efectuează
transport public de persoane ori transportă substanțe sau produse periculoase,
pedeapsa este închisoare de la 2 la 7 ani.
(4) Refuzul,
împotrivirea sau sustragerea unei persoane care conduce pe drumurile publice un
autovehicul sau tramvai de a se supune recoltării probelor biologice în vederea
stabilirii alcoolemiei ori a consumului de produse sau substanțe stupefiante
ori a medicamentelor cu efecte similare acestora sau testării aerului expirat
se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani.
Art.
80. - (1) Stabilirea concentrației de alcool în sânge
se face în instituțiile medico-legale, în conformitate cu normele metodologice
elaborate de Ministerul Sănătății și Familiei și avizate de Ministerul de
Interne, iar în aerul expirat, de către poliția specializată, cu ajutorul unui
mijloc tehnic certificat, potrivit legii.
(2) Conducătorul
auto testat cu un mijloc tehnic certificat poate solicita și recoltarea
probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei.
(3) Starea de
influență a produselor ori substanțelor stupefiante sau a medicamentelor cu
efecte similare acestora se constată de către personal medical autorizat.
Art.
81. - (1) Părăsirea locului accidentului fără
încuviințarea poliției ori a procurorului care efectuează cercetarea locului
faptei, precum și modificarea sau ștergerea urmelor accidentului de către
conducătorul oricărui vehicul angajat într-un accident de circulație de pe urma
căruia a rezultat uciderea sau vătămarea integrității corporale ori a sănătății
uneia sau mai multor persoane ori dacă accidentul s-a produs ca urmare a unei
infracțiuni se pedepsesc cu închisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Pot părăsi
locul accidentului fără încuviințarea prevăzută la alin. (1):
a) conducătorii
autovehiculelor aparținând poliției, serviciului de ambulanță, pompierilor,
apărării civile, Ministerului Apărării Naționale (destinate controlului
circulației vehiculelor din parcul propriu sau care însoțesc coloane militare),
jandarmeriei, unităților speciale ale Serviciului Român de Informații și
Serviciului de Protecție și Pază, care au în funcțiune dispozitivele de
avertizare sonoră și luminoasă și se află în misiune;
b) conducătorii
vehiculelor care, în lipsa altor mijloace de transport, ei înșiși transportă
persoanele rănite la cea mai apropiată unitate sanitară în măsură a da
asistență medicală necesară, dacă se înapoiază imediat la locul accidentului.
(3) Conducătorii
vehiculelor prevăzute la alin. (2) lit. a) vor anunța de îndată unitatea de
poliție pe a cărei rază s-a produs accidentul, urmând ca după terminarea misiunii
să se prezinte la sediul acesteia în vederea întocmirii actelor de constatare.
Art.
82. - (1) Consumul de alcool sau de produse ori
substanțe stupefiante sau al medicamentelor cu efecte similare acestora, după
producerea unui accident de circulație de pe urma căruia a rezultat moartea sau
vătămarea integrității corporale ori a sănătății uneia sau mai multor persoane,
până la testarea alcoolului în aerul expirat sau recoltarea probelor biologice,
se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Nu constituie
infracțiune consumul de medicamente cu efecte similare produselor sau
substanțelor stupefiante, după producerea accidentului de circulație și până la
sosirea poliției la fața locului, dacă acestea sunt administrate de personal
medical autorizat, în cazul în care acestea sunt impuse de starea de sănătate
sau de vătămarea corporală a conducătorului auto.
Art.
83. - Neîndeplinirea obligațiilor prevăzute la art. 21 alin. (1) de
către cadrele medicale abilitate, în cazul producerii unui accident de
circulație de pe urma căruia a rezultat moartea sau vătămarea integrității
corporale ori a sănătății uneia sau mai multor persoane, ca urmare a
afecțiunilor medicale ale conducătorului auto, se pedepsește cu închisoare de
la 1 la 5 ani.
Art.
84. - (1) Distrugerea, degradarea ori aducerea în stare
de neîntrebuințare, cu intenție, a indicatoarelor, semafoarelor, amenajărilor
rutiere sau a vehiculelor ori crearea de obstacole pe carosabil, dacă prin
aceasta se pune în pericol siguranța circulației pe drumurile publice, se
pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă.
(2) Instalarea de
mijloace de semnalizare rutieră sau modificarea pozițiilor acestora, fără
autorizație eliberată de autoritățile competente, de natură să inducă în eroare
participanții la trafic, dacă prin aceasta s-a cauzat producerea unui accident
de circulație, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
(3) Organizarea
sau participarea la concursuri neautorizate, precum și blocarea cu intenție a
drumului public cu obiecte sau vehicule ori de către una ori mai multe
persoane, dacă prin aceasta se pune în pericol siguranța circulației ori se
aduce atingere dreptului la liberă circulație a celorlalți participanți la
trafic, se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la 2 ani.
Art.
85. - (1) Neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a
atribuțiilor de verificare tehnică ori inspecție tehnică a autovehiculelor,
remorcilor sau tramvaielor, de către cei care au asemenea îndatoriri ori a
celor referitoare la efectuarea unor reparații sau intervenții tehnice, în
cazul în care au avut ca urmare producerea unui accident de circulație, se
pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
(2) Repararea
autovehiculelor având urme de accident, fără autorizația eliberată de poliție,
se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
Art.
86. - (1) Eliberarea autorizației pentru lucrări de
construire, modificare, modernizare sau de reabilitare a drumului public,
amplasarea unor construcții, panouri sau reclame publicitare în zona drumului,
fără acordul poliției specializate, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la
3 ani sau cu amendă.
(2) Cu pedeapsa
prevăzută la alin. (1) se sancționează și persoana care nu respectă condițiile
stabilite de poliția specializată pentru amenajarea accesului rutier la drumul
public, în cazul construcțiilor amplasate în zona acestuia, dacă prin aceasta
se pun în pericol fluența și securitatea rutieră.
(3) Neluarea
măsurilor pentru semnalizarea trecerilor la nivel cu calea ferată, precum și
modificarea acestora fără acordul poliției specializate se pedepsesc cu
închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
CAPITOLUL
VII
Răspunderea contravențională
Art.
87. - (1) Încălcarea dispozițiilor prezentei ordonanțe
de urgență, altele decât cele care întrunesc elementele constitutive ale unei
infracțiuni, constituie contravenție și se sancționează cu avertisment ori cu
amendă ca sancțiune principală și, după caz, cu una dintre sancțiunile
contravenționale complementare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență.
(2) Sancțiunile
contravenționale prevăzute la alin. (1) se aplică contravenienților, persoane
fizice ori juridice.
Art.
88. - (1) Sancțiunile contravenționale complementare au
ca scop înlăturarea unei stări de pericol și preîntâmpinarea săvârșirii altor
fapte interzise de lege și sunt următoarele:
a) reținerea
permisului de conducere, a atestatului profesional, a certificatului de
înmatriculare ori înregistrare sau a plăcuțelor cu numerele de înmatriculare;
b) retragerea
permisului de conducere;
c) suspendarea
exercitării dreptului de a conduce pe timp limitat;
d) anularea
permisului de conducere;
e) confiscarea
bunurilor destinate ori folosite la săvârșirea contravențiilor prevăzute de
prezenta ordonanță de urgență;
f) imobilizarea
vehiculului.
(2) Reținerea
permisului de conducere ori a certificatului de înmatriculare sau înregistrare
se face de către poliție, o dată cu constatarea faptei pentru care se dispune
una dintre sancțiunile contravenționale complementare prevăzute la alin. (1),
eliberându-se titularului o dovadă înlocuitoare, cu sau fără drept de
circulație.
(3) Retragerea
permisului de conducere se dispune de către poliție când titularul acestuia a
fost declarat inapt pentru a conduce vehicule pe drumurile publice de către o
instituție medicală autorizată.
(4) Suspendarea
exercitării dreptului de a conduce se aprobă de șeful inspectoratului județean
de poliție, Direcției Generale de Poliție a Municipiului București sau al
direcției poliției specializate din Inspectoratul General al Poliției Române.
(5) Hotărârea
asupra sancțiunilor contravenționale complementare se comunică în scris
contravenientului, în termen de cel mult 5 zile de la data constatării faptei.
(6) Sancțiunile
contravenționale complementare prevăzute la alin. (1) lit. e) și f) se dispun
prin același proces-verbal de constatare prin care s-a stabilit și amenda
contravențională.
Art.
89. - Constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la
2.000.000 lei la 8.000.000 lei următoarele fapte:
a) conducerea
vehiculului sub influența băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie
infracțiune;
b) încălcarea
normelor legale referitoare la depășire, cu excepția prevederilor art. 88 lit.
a);
c) conducerea
vehiculului cu defecțiuni tehnice grave la sistemul de frânare sau la
mecanismul de direcție;
d) depășirea cu
mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și
pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;
e) nerespectarea
regulilor de trecere la nivel cu calea ferată;
f) nerespectarea
semnalelor polițiștilor la trecerea coloanelor oficiale;
g) neoprirea la
semnalul regulamentar al polițistului, în scopul sustragerii de la control.
Art.
90. - Constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la
1.500.000 lei la 5.000.000 lei următoarele fapte:
a) depășirea
coloanelor de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului electric sau la
trecerile la nivel cu calea ferată;
b) schimbarea
direcției de mers prin încălcarea marcajului longitudinal continuu;
c) circulația pe
sens opus;
d) neacordarea
priorității de trecere vehiculelor care au acest drept;
e) neprezentarea
în termenul prevăzut de lege la unitatea de poliție pe a cărei rază s-a produs
accidentul de pe urma căruia au rezultat numai pagube materiale.
Art.
91. - Constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la
1.000.000 lei la 3.000.000 lei următoarele fapte:
a) pătrunderea
în intersecție la culoarea roșie a semaforului electric;
b) încălcarea
normelor referitoare la folosirea pe timp de noapte a luminilor de drum;
c) depășirea cu
mai mult de 30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și
pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;
d) neacordarea
priorității de trecere pietonilor care au acest drept.
Art.
92. - (1) Săvârșirea de către conducătorul de
autovehicul a uneia sau mai multor contravenții atrage, pe lângă sancțiunile
contravenționale prevăzute la art. 87 alin. (1), și aplicarea unui număr de
puncte de penalizare.
(2) Faptele
pentru care se aplică puncte de penalizare, numărul acestora și procedura de
înregistrare se stabilesc prin regulament.
Art.
93. - (1) Constatarea contravențiilor stabilite prin
prezenta ordonanță de urgență și aplicarea sancțiunilor se fac de către
polițiști.
(2) Sancțiunile
contravenționale se aplică persoanelor fizice sau juridice care încalcă
regulile de circulație pe drumurile publice, după caz.
(3) Cuantumul
amenzilor prevăzute la art. 89-91 se actualizează prin hotărâre a Guvernului,
la propunerea Ministerului de Interne.
(4)
Contravenientul poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la data
încheierii procesului-verbal, la Casa de Economii și Consemnațiuni sau la
trezoreria finanțelor publice, jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege,
agentul constatator făcând mențiune expresă despre această posibilitate în
procesul-verbal.
(5) Prevederile
prezentei ordonanțe de urgență referitoare la contravenții se completează cu
cele ale Ordonanței Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și
completările ulterioare, în măsura în care prezenta ordonanță de urgență nu
dispune altfel.
(6) Prin
regulament se pot stabili și alte contravenții la normele privind circulația pe
drumurile publice.
Art.
94. - (1) Suspendarea exercitării dreptului de a
conduce autovehicule se dispune:
a) pentru o
perioadă de 30 de zile, dacă în decurs de un an titularul permisului de
conducere a săvârșit contravenții care cumulează 15 puncte de penalizare;
b) pentru o
perioadă de 60 de zile, dacă în decurs de 6 luni de la data expirării duratei
de suspendare titularul permisului de conducere a săvârșit contravenții care
cumulează 10 puncte de penalizare;
c) pentru o
perioadă de 90 de zile, dacă fapta conducătorului auto a fost urmărită ca
infracțiune prevăzută de prezenta ordonanță de urgență, iar instanța de
judecată sau procurorul a dispus înlocuirea răspunderii penale cu una dintre
sancțiunile contravenționale complementare prevăzute la art. 91 din Codul
penal sau dacă fapta conducătorului auto constituie una dintre contravențiile
pentru care, prin regulament, se dispune ca măsură administrativă reținerea pe
loc a permisului de conducere.
(2) În cazurile
prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) contravenientul este obligat să se
prezinte la unitatea de poliție în termen de 5 zile de la primirea înștiințării
scrise comunicate de aceasta, pentru a preda permisul de conducere.
Neprezentarea la termenul stabilit, în mod nejustificat, atrage majorarea cu 30
de zile a duratei suspendării exercitării dreptului de a conduce, prevăzută la
alin. (1) lit. a) și b).
Art.
95. - În cazul în care împotriva titularului permisului de
conducere s-a luat măsura de siguranță prevăzută la art. 112 lit. c) din
Codul penal, suspendarea exercitării dreptului de a conduce se dispune pe
întreaga perioadă cât durează interzicerea dreptului de a exercita profesia sau
ocupația de conducător de autovehicul.
Art.
96. - În cazul concursului de contravenții care întrunesc mai mult
de 15 puncte de penalizare, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a
conduce se compune din însumarea perioadelor corespunzătoare fiecărei fapte,
calculate în condițiile stabilite prin regulament, fără ca această perioadă să
depășească 90 de zile.
Art.
97. - Perioadele de suspendare pot fi reduse, dar nu mai puțin de
30 de zile, dacă titularul permisului absolvă un curs de siguranță rutieră, în
condițiile prevăzute în regulament.
Art.
98. - Permisul de conducere se reține în următoarele cazuri:
a) la cumularea
a cel puțin 15 puncte de penalizare;
b) când
titularul acestuia a săvârșit una dintre infracțiunile prevăzute la art. 77, la
art. 78 alin. (2), la art. 79 alin. (1), (3) și (4) și la art. 81 alin. (1);
c) când
titularul acestuia a săvârșit una dintre infracțiunile prevăzute la art. 178 și 184 din Codul penal,
dacă acestea au fost comise ca urmare a nerespectării dispozițiilor legale
privind circulația pe drumurile publice;
d) la săvârșirea
uneia dintre contravențiile pentru care prin regulament se dispune ca măsură
administrativă reținerea pe loc a permisului de conducere;
e) când prezintă
modificări, ștersături sau adăugări, este deteriorat ori se află în mod
nejustificat asupra altei persoane.
Art.
99. - Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori
plăcuțele cu numere de înmatriculare se rețin de către poliție în condițiile
stabilite prin regulament, eliberându-se o dovadă înlocuitoare, cu sau fără
drept de circulație, după caz.
Art.
100. - (1) Permisul de conducere se restituie
titularului:
a) la expirarea
perioadei de suspendare;
b) când, în
condițiile art. 88 alin. (4), s-a hotărât că exercitarea dreptului de a conduce
nu se suspendă;
c) la încetarea
măsurii de siguranță prevăzute la art. 112 lit. c) din
Codul penal;
d) în baza
ordonanței procurorului prin care s-a dispus neînceperea urmăririi penale,
scoaterea de sub urmărirea penală sau încetarea urmăririi penale;
e) la data
rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin care s-a dispus achitarea;
f) la încetarea
motivelor pentru care s-a dispus retragerea documentului.
(2) Procedura de
restituire a permisului de conducere se stabilește prin regulament.
Art.
101. - (1) Permisul de conducere se anulează de către șeful
inspectoratului județean de poliție, Direcției Generale de Poliție a
Municipiului București sau al direcției poliției specializate din Inspectoratul
General al Poliției Române pe a cărei rază de competență a fost comisă fapta,
în cazul în care titularul acestuia a fost condamnat printr-o hotărâre
judecătorească rămasă definitivă:
a) pentru
infracțiunile care au avut ca urmare moartea sau vătămarea gravă a integrității
corporale ori sănătății uneia sau mai multor persoane ori de distrugere a unuia
sau mai multor vehicule, săvârșite ca urmare a nerespectării regulilor de
circulație;
b) pentru
infracțiunile prevăzute la art. 77, art. 78 alin. (2) și la art. 79 alin. (1),
(3) și (4);
c) pentru
infracțiunile prevăzute la art. 81 alin. (1);
d) în cazul
aplicării pedepsei complementare a interzicerii exercitării profesiei sau
ocupației de conducător de vehicule.
(2) Permisul de
conducere se anulează și în cazul în care titularul acestuia a decedat.
(3) Procedura
anulării permisului de conducere se stabilește prin regulament.
Art.
102. - Suspendarea exercitării dreptului de a conduce sau anularea
permisului de conducere se dispune de către poliție și în cazul în care
împotriva titularului acestuia s-a hotărât o astfel de măsură de către o
autoritate străină competentă, pentru o faptă săvârșită pe teritoriul altui
stat, în condițiile stabilite prin Convenția
europeană cu privire la efectele internaționale ale interzicerii exercitării
dreptului de a conduce un vehicul cu motor, adoptată la Bruxelles la 3 iunie
1976, ratificată de România prin Legea nr. 126/1997.
Art.
103. - (1) Persoana al cărei permis de conducere a fost
anulat ca urmare a rămânerii definitive a unei hotărâri judecătorești de
condamnare pentru una dintre faptele prevăzute la art. 101 alin. (1) se poate
prezenta la examen pentru obținerea unui nou permis de conducere, pentru toate
categoriile avute anterior, dacă:
a) au trecut 6
luni de la data executării pedepsei în regim de privare de libertate sau a
trecut un an de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin
care s-a dispus suspendarea condiționată a executării pedepsei ori suspendarea
executării pedepsei sub supraveghere;
b) a intervenit
amnistia sau reabilitarea;
c) interzicerea
dreptului de a exercita profesia sau ocupația de conducător de autovehicule a
expirat sau a fost revocată.
(2) Pentru a fi
admis la examen în vederea obținerii unui nou permis de conducere candidatul
trebuie să facă dovada:
a) că este apt
din punct de vedere medical și psihologic;
b) că a absolvit
un curs de legislație rutieră și conduită preventivă organizat de o unitate
autorizată, în condițiile legii.
Art.
104. - (1) Imobilizarea unui vehicul care circulă pe
drumul public se dispune în următoarele situații:
a) vehiculul nu
este înmatriculat sau înregistrat;
b) are număr de
înmatriculare sau înregistrare fals;
c) circulă fără
plăcuțe cu numere de înmatriculare ori înregistrare;
d) starea
tehnică a vehiculului pune în pericol grav siguranța circulației, deteriorează
grav drumul public sau mediul înconjurător;
e) vehiculul
circulă cu încălcarea regulilor referitoare la transportul mărfurilor periculoase
ori cu gabarite și/sau mase depășite;
f) există date
sau indicii că vehiculul face obiectul unei infracțiuni;
g) conducătorul
auto refuză să se legitimeze;
h) conducătorul
auto se află în stare de ebrietate, sub influența substanțelor stupefiante sau
a medicamentelor cu efect similar.
(2) Procedura de
imobilizare a vehiculelor în cazurile prevăzute la alin. (1) se stabilește prin
regulament.
CAPITOLUL
VIII
Căi de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției
Art.
105. - (1) Împotriva procesului-verbal de constatare a
contravenției și, după caz, a actului prin care s-a dispus una dintre
sancțiunile contravenționale complementare prevăzute la art. 88 alin. (1) se
poate depune plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la sediul
unității de poliție din care face parte agentul constatator.
(2) Plângerea
suspendă executarea amenzilor și a sancțiunilor contravenționale complementare,
de la data înregistrării acesteia la unitatea de poliție din care face parte
agentul constatator.
(3) Plângerea,
împreună cu dosarul cauzei, se trimite de îndată instanței de judecată pe raza
căreia a fost săvârșită fapta.
(4) Instanța
învestită cu soluționarea cauzei dispune asupra legalității și sancțiunile contravenționale
complementare administrative.
Art.
106. - (1) Hotărârea pronunțată în primă instanță este
supusă recursului.
(2) Recursul,
împreună cu actele care au stat la baza hotărârii, se depune la instanța a
cărei hotărâre se atacă, în termen de 15 zile de la comunicare.
(3) Judecata se
face de urgență, cu citarea părților, iar hotărârea tribunalului este
definitivă și irevocabilă.
CAPITOLUL
IX
Atribuții ale unor ministere și ale altor autorități ale administrației
publice
Art.
107. - Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței
are următoarele atribuții:
a) ia măsuri ca
drumurile pe care le administrează să fie menținute permanent în stare de
viabilitate;
b) instalează,
aplică și întreține mijloacele de semnalizare rutieră, precum și echipamentele
destinate siguranței circulației pe drumurile în administrare;
c) autorizează
efectuarea lucrărilor în zonele de siguranță și protecție a drumurilor din
administrare, verifică modul de executare și respectarea termenelor stabilite;
d) stabilește
condițiile tehnice și metodologia de omologare și certificare a echipamentelor,
pieselor de schimb și materialelor pentru vehicule rutiere;
e) autorizează
înființarea și funcționarea stațiilor de inspecție tehnică, supraveghează și
controlează activitatea acestora și atestă personalul care efectuează inspecția
tehnică;
f) stabilește
norme metodologice și organizează pregătirea, examinarea și atestarea
profesională a instructorilor și profesorilor de legislație în domeniul
transporturilor rutiere;
g) stabilește
condițiile tehnice și metodologice de omologare pentru circulația pe drumurile
publice, de inspecție tehnică și de verificare tehnică pentru vehicule;
h) autorizează
înființarea și funcționarea școlilor pentru pregătirea conducătorilor de
autovehicule și tramvaie;
i) stabilește
norme obligatorii privind organizarea și desfășurarea transporturilor rutiere
și controlează respectarea acestora;
j) ia măsuri
pentru amenajarea de trotuare și drumuri laterale pentru circulația pietonilor,
vehiculelor cu tracțiune animală, a tractoarelor și de piste pentru biciclete,
precum și de benzi destinate exclusiv transportului public de persoane;
k) elaborează
reglementări specifice în domeniul transporturilor rutiere;
l) stabilește
condițiile tehnice și metodologia de omologare pentru circulația pe drumurile
publice, de inspecție tehnică și de verificare tehnică pentru vehicule;
m) omologhează
pentru circulație vehicule;
n) certifică sau
omologhează echipamentele, piesele de schimb și materialele pentru vehiculele
fabricate în țară sau importate;
o) autorizează
agenții economici care prestează servicii de reparații la vehicule;
p) asigură
efectuarea verificării tehnice a vehiculelor, cu excepția celor noi, în vederea
înmatriculării acestora.
Art.
108. - Ministerul Apărării Naționale are următoarele atribuții:
a) îndrumă,
supraveghează și controlează circulația pe drumurile publice a vehiculelor
aparținând acestui minister și controlează respectarea de către conducătorii
proprii a regulilor de circulație;
b) cooperează cu
unitățile poliției specializate la realizarea acțiunilor de însoțire a
coloanelor oficiale militare, precum și a vehiculelor din parcul propriu;
c) înmatriculează
sau înregistrează vehiculele din parcul propriu și ține evidența acestora;
d) pregătește
personalul propriu pentru conducerea vehiculelor ministerului și autorizează
personalul didactic din școlile de pregătire a conducătorilor auto din sistemul
propriu;
e) organizează
și execută inspecția tehnică a vehiculelor din unitățile din subordinea sa;
f) elaborează,
împreună cu Ministerul de Interne, norme privind condițiile în care pot circula
pe drumul public vehiculele speciale de luptă din parcul propriu;
g) elaborează,
împreună cu Ministerul de Interne, norme privind controlul circulației
autovehiculelor aparținând Ministerului Apărării Naționale și însoțirea
coloanelor militare.
Art.
109. - Ministerul Educației și Cercetării are următoarele atribuții:
a) asigură, prin
programa școlară, educația rutieră a preșcolarilor și elevilor din învățământul
preuniversitar;
b) asigură, prin
formare inițială și continuă, pregătirea în domeniul conducerii
autovehiculelor;
c) îndrumă,
coordonează și controlează, prin inspectoratele școlare din subordine,
activitatea de educație rutieră, inclusiv de pregătire și perfecționare a
cadrelor didactice desemnate să execute astfel de activități;
d) asigură
materialul didactic pentru laboratoarele de educație rutieră și
parcurile-școală proprii de circulație.
Art.
110. - (1) Ministerul Sănătății și Familiei are
următoarele atribuții:
a) elaborează
norme referitoare la examinarea medicală a conducătorilor de vehicule și la
măsurile ce trebuie luate de unitățile sanitare, în scopul prevenirii
accidentelor de circulație generate de cauze medicale;
b) elaborează
norme privind examinarea medicală, recoltarea și analiza probelor biologice, în
vederea stabilirii alcoolemiei, consumului de produse sau substanțe stupefiante
ori medicamente cu efecte similare de natură a influența comportamentul
conducătorilor de vehicule;
c) elaborează
norme privind examinarea psihologică și medicală în vederea eliberării
permisului de conducere;
d) stabilește
programa cursurilor de pregătire a conducătorilor de vehicule, la temele
privind acordarea primului ajutor medical în accidente de circulație și
controlează modul cum se realizează aceste activități;
e) stabilește
semnul distinctiv ce se aplică pe ambalajul medicamentelor contraindicate
conducerii vehiculelor;
f) stabilește
conținutul truselor medicale de prim ajutor și le certifică.
(2) Normele
prevăzute la alin. (1) lit. a), b) și c) se aprobă prin ordin al ministrului
sănătății și familiei la propunerea autorității competente din subordine.
Art.
111. - Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va întocmi programe de
prevenție rutieră și va îndruma, coordona și controla modul de aplicare a
acestora de către societățile autorizate.
Art.
112. - (1) În scopul coordonării unei strategii unitare,
multidisciplinare în domeniul siguranței circulației rutiere, în subordinea
Guvernului funcționează Consiliul Interministerial pentru Siguranță Rutieră.
(2) Atribuțiile
Consiliului Interministerial pentru Siguranță Rutieră se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului.
Art.
113. - (1) Consiliile județene, consiliile locale și
Consiliul General al Municipiului București au următoarele atribuții:
a) iau măsuri
pentru menținerea permanentă în stare tehnică bună a drumurilor pe care le
administrează;
b) instalează,
aplică și întrețin mijloacele de semnalizare rutieră și echipamentele destinate
siguranței circulației, ținând evidența acestora;
c) întocmesc și
actualizează planurile de organizare a circulației pentru localitățile urbane
și iau măsuri pentru realizarea lucrărilor ce se impun în vederea asigurării
fluenței și siguranței traficului, precum și a reducerii nivelurilor de emisii
poluante;
d) stabilesc
reglementări referitoare la regimul de acces și circulație, staționare și
parcare pentru diferite categorii de vehicule;
e) iau măsuri
pentru amenajarea de trotuare și drumuri laterale pentru circulația pietonilor,
vehiculelor cu tracțiune animală, a tractoarelor și de piste pentru biciclete;
f) înregistrează
și țin evidența vehiculelor nesupuse înmatriculării;
g) iau măsuri
pentru ridicarea și depozitarea, în spații special amenajate, a
autovehiculelor, remorcilor, caroseriilor sau subansamblurilor acestora, devenite
improprii din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice,
abandonate sau părăsite pe domeniul public;
h) iau măsuri
pentru asigurarea spațiului și depozitării vehiculelor cu tracțiune animală
depistate circulând pe drumurile publice pe care le este interzis accesul.
(2) Proiectele de
sistematizare a localităților, precum și a drumurilor publice din interiorul și
din afara acestora, elaborate de consiliile locale și ale municipiului
București, vor fi avizate de poliția specializată.
Art.
114. - (1) Ministerul de Interne, consiliile locale și
ale municipiului București vor lua măsuri pentru popularizarea regulilor de
circulație în rândul tuturor persoanelor care folosesc drumurile publice și, în
acest scop, vor prevedea în planurile anuale fondurile necesare.
(2) Mass-media va
sprijini acțiunile Ministerului de Interne, ale consiliilor locale și ale
municipiului București în legătură cu popularizarea regulilor de circulație pe
drumurile publice.
CAPITOLUL
X
Dispoziții finale
Art.
115. - (1) Deținătorii de autovehicule sunt obligați să
doteze autovehiculele pe care le dețin cu truse medicale de prim ajutor, pentru
fiecare categorie de autovehicul, precum și cu triunghiuri reflectorizante și
stingătoare de incendiu, conform legislației în vigoare.
(2) Deținătorii
de autovehicule, inclusiv ai celor care efectuează transportul public de
persoane sau de mărfuri periculoase, sunt obligați:
a) să asigure
testarea anuală a calificării conducătorilor de autovehicule, în scopul
însușirii corecte și respectării de către aceștia a dispozițiilor legale ce
reglementează circulația pe drumurile publice;
b) să doteze
autovehiculele proprii cu aparate de control al timpilor de odihnă și al
vitezei de deplasare, omologate, precum și cu truse medicale de prim ajutor,
triunghiuri reflectorizante și stingătoare de incendiu.
Art.
116. - În desfășurarea activităților de prevenire a accidentelor
rutiere poliția poate solicita sprijinul unor conducători de autovehicule, care
consimt să participe voluntar la acestea, conform legii.
Art.
117. - (1) Modelele indicatoarelor, marcajelor și
semnalelor luminoase, precum și semnalele agenților de circulație sunt
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de
urgență.
(2) Anexa
prevăzută la alin. (1) poate fi modificată și completată prin hotărâre a
Guvernului, în baza modificărilor și completărilor aduse convențiilor
internaționale în domeniu la care România este parte.
Art.
118. - (1) Prezenta ordonanță de urgență se aplică
începând cu data de 1 februarie 2003. Pe aceeași dată Decretul nr. 328/1966 privind circulația pe
drumurile publice, cu modificările ulterioare, republicat în Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 49 din 28 iunie 1984, precum și orice alte dispoziții contrare
prezentei ordonanțe de urgență se abrogă.
(2) În termen de
30 de zile de la data publicării Ministerul de Interne va elabora regulamentul
de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, care se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
Copyright© 2003 Silviu Stroiu.
All rights reserved.
Pentru probleme sau întrebari privitoare la acest site contactati webmaster.